تاثیرات آلودگی هوا بر سلامت افراد و کودکان/ افزایش خطر ابتلا به آسم و مرگ و میر

تاثیرات آلودگی هوا بر سلامت افراد و کودکان/ افزایش خطر ابتلا به آسم و مرگ و میر

رئیس بخش ریه اطفال مرکز طبی کودکان با اشاره به تاثیرات آلودگی هوا بر سلامت افراد و کودکان، از افزایش خطر ابتلا به آسم و مرگ و میر و همچنین افزایش مراجعات به مراکز درمانی در شرایط ناسالم هوا، خبر داد.

گروه اجتماعی-دکتر محمدرضا مدرسی فوق تخصص ریه کودکان  در گفتگو با خبرنگار افکارخبر با اشاره به آلودگی شدید هوا و تاثیر آن بر سلامت انسان گفت: شرایط ناسالم هوا بر بیماران تنفسی  و کودکان اثرات منفی زیادی دارد و چندین مشکل ایجاد می کند.

 وی با اشاره به تشدید بیماری کودکان بر اثر آلودگی هوا گفت: در این شرایط، ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون می تواند کودکان را دچار اسم کند و احتمال اینکه در شرایط ناسالم هوا تنگی نفس، تبدیل به اسم شود، زیاد است.

رئیس بخش ریه اطفال مرکز طبی کودکان دومین تاثیر آلودگی هوا بر بیماران را تشدید حملات نفس تنگی دانست و افزود: در شرایط مذکور ما شاهد افزایش تعداد حملات نفس تنگی بین بیماران هستیم. بطور کلی، آلودگی هوا بیماریهای تنفسی را تشدید می کند.

فوق تخصص ریه کودکان در خصوص افزایش مراجعات بیماران ریوی و کودکان به بیمارستانها و درمانگاهها در زمان شرایط ناسالم هوا گفت: طبق آمار جهانی آلودگی هوا باعث افزایش مراجعات بیماران تنفسی به مراکز درمانی می شود و در زمانی که ناسالمی هوا بیشتر می شود، مراجعات نیز بیشتر می شود. البته در زمستان آلودگی میکروبی هم وجود دارد.

دکتر مدرسی با چند توصیه به کودکان و والدین آنها گفت: در زمان تشدید آلودگی کودکان تا آنجا که امکان دارد، نباید بیرون بیایند. از تردد در مسیرهای ترافیک زیاد خوداری کنند. در پارک و محیط های باز ورزش نکنند و در منزل و محیط های در بسته ورزش کنند.

وی با بیان اینکه در زمان آلودگی حداقل تا فاصله 15 متری خیابانهای آلوده شدید است، خاطرنشان کرد: بهتر است والدین کودکان هنگام تردد در خیابانها  به این موضوع توجه داشته و از تردد در خیابانهای شلوغ و دارای ترافیک زیاد خودداری کنند.

این فوق تخصص ریه کودکان با بیان اینکه بهتر است قبل از خروج از منزل از وضعیت  هوا مطلع شد، مصرف لبنیات، سبزیجات و میوجات در زمان آلودگی هوا را توصیه کرد و  گفت که لبنیات، سبزیجات و میوجات اثرات آلودگی را کاهش می دهند.

دکتر مدرسی در خصوص مضرات ورزش در هوای آلوده گفت: چون  در این زمان هوای بیشتری وارد ریه می شود و از طرف دیگر این هوا به عمق ریه ها راه می یابد و همچنین در موقع ورزش تنفس بیشتر از مسیر دهان انجام می شود و بینی ها که نقش فیلتر را دارند حذف می شوند، نباید ورزش کرد.

وی آسیب راههای تنفسی، افزایش ابتلا به اسم، وخیم شدن آسم در بیمارانی که این بیماری را دارند، افزایش حملات قلبی و بالا رفتن احتمال سکته و همچنین افزایش مرگ و میر در بیماران قلبی و عروقی را از عوارض آلودگی هوا بر سلامت افراد است.